This page requires a JavaScript-enabled browser
Instructions on how to enable your browser are contained in the help file.
Begrænset teknisk prøve 2016-04-02
1.
Hvor stor effekt afsættes i modstanden på nedenstående figur?
a) 0,1 W
b) 10 W
c) 22 W
d) 2,2 W
2.
Hvilken enhed anvendes normalt, når vi vil oplyse om effektforbruget for et elektrisk apparat?
a) Volt
b) Joule
c) Watt
d) Ampere
3.
Vi har en 12 V strømforsyning, men har brug for en stabil spænding på ca. 5 V. Belastningen kan variere, men er kun få mA. Hvilken halvlederkomponent ville det være naturligt at anvende?
a) En zenerdiode
b) En kapacitetsdiode (varicap)
c) 2 eller 3 lysdioder serieforbundet
d) En diode-spændingsdeler
4.
Hvad er formålet med et Pi-filter i en senders udgang?
a) For at balancere modulationen
b) Det fjerner harmoniske frekvenser fra sendesignalet
c) Det øger rækkevidden
d) Det forbedrer modulationen
5.
Tegningen viser et kredsløb bestående af to modstande forbundet i serie. Modstandene er forbundet til en spændingskilde på 10 volt. Hvor stor er den afsatte effekt i 1 ohms modstanden?
a) 1 watt
b) 1/9 watt
c) 1/10 watt
d) 1/100 watt
6.
Et signal fra en sender på frekvensen 28,2 MHz ønskes blandet (mixet) med et signal på en fast frekvens, så udgangssignalet bliver 144,2 MHz. Hvilken frekvens kan signalet på den faste frekvens have?
a) 116,0 MHz
b) 100,0 MHz
c) 146,0 MHz
d) 96,0 MHz
7.
Hvilken funktion har en mixer (blander)?
a) Den sammensætter to signaler, så der opstår nye signaler på de to oprindelige signalers negative frekvenser.
b) Den sammensætter to signaler, så der opstår nye signaler på spejlfrekvenserne af de oprindelige signaler.
c) Den sammensætter to signaler, så der opstår nye signaler på de oprindelige signalers ombyttede frekvenser.
d) Den sammensætter to signaler, så der opstår nye signaler på fortrinsvis sum- og differensfrekvenserne af de oprindelige signaler.
8.
Tegningen viser en antennetype som kaldes?
a) En enkelttråds antenne
b) En foldet dipol
c) En endepunktsfødet halvbølgeantenne
d) En kvartbølgetransformator
9.
Hvilket af følgende forhold kan medvirke til langdistanceudbredelse over horisonten på VHF/UHF?
a) At det er lyse nætter
b) At der er fuldmåne
c) At det er højtryk
d) At det har regnet længe
10.
Hvordan ændrer et frit udbredt radiosignals elektriske feltstyrke sig, når afstanden til sendeantennen stiger?
a) Den elektriske feltstyrke overtager det magnetiske felt
b) Den elektriske feltstyrke ændres ikke
c) Den elektriske feltstyrke falder
d) Den elektriske feltstyrke stiger
11.
Hvad bruges et absorptionsmeter til?
a) At måle frekvensen på en senders udgangssignal
b) At absorbere støj i modtageren
c) At absorbere modulationen
d) At absorbere uønskede signaler
12.
Til hvilket formål anvendes en dummy-load?
a) For at undgå overmodulation
b) For at belaste senderen under afprøvning i stedet for en antenne
c) For at forhindre stående bølger på antennekablet
d) For ikke at overbelaste senderens strømforsyning
13.
En 145 MHz amatørsender forstyrrer en TV-modtager i UHF-båndet (470 - 862 MHz). Forstyrrelsen opstår ved indstråling via TV-modtagerens antenneindgang. Hvilken filtertype vil kunne afhjælpe forstyrrelserne?
a) Et lavpasfilter efter senderen
b) Et lavpasfilter i TV-antenneledningen
c) Et højpasfilter efter senderen
d) Et filter i TV-netledningen
14.
Naboen til en radioamatør hører lyde fra sit stereoanlægs højttalere på trods af, at der er skruet helt ned for lyden. Hvad kan disse lyde skyldes?
a) Stereoanlægget benytter trykkammerhøjttalere
b) Udstråling fra amatørradiosenderen opfanges af højttalerledningerne
c) Stereoanlægget er ikke forsynet med et pilottone-filter
d) Der er byttet om på venstre og højre højttalerledning i stereoanlægget
15.
Hvad er formålet med det fonetiske alfabet?
a) At radioamatører kan udveksle koder
b) At gøre udsendelserne tilpas lange
c) At opnå en sikker genkendelse af bogstaver
d) At få kommunikationen til at lyde professionel
16.
Hvad er den omtrentlige bølgelængde for frekvensbåndet 144-146 MHz?
a) 15 meter
b) 4 meter
c) 80 meter
d) 2 meter
This is more feedback!
This is the feedback!
Back to Top